سرانه مطالعه یکی از دادههای آماری مهم است که بسیار درباره آن بحث میشود. عوامل تاثیرگذار روی این آمار مهم است و افزایش سرانه مطالعه بر فرهنگ جامعه و کاهش آسیبهای اجتماعی موثر است. فعالیت کتابخانهها، قیمت کتاب و وضعیت اقتصادی کشور، فرهنگسازی و اقدامات آموزشی در مدارس، یارانههایی که در حوزه ترویج کتابخوانی مصرف میشود و … مسائل تاثیرگذار بر سرانه مطاله است.
در بررسی لغت «سرانه مطالعه»، باید توجه داشت «سرانه» (per capita) مفهومی آماری است و اشاره به وضعیت یک متغیر یا شاخص نسبت به هر فرد در یک مکان خاص در یک دوره زمانی معین (به طور معمول یک سال) دارد.
نخستین کاربرد این واژه در علم اقتصاد بوده است که شاخصهایی همچون تولید سرانه، درآمد سرانه، تولید ناخالص سرانه و تولید خالص ملی سرانه از آن بهره میبردند. چنین شاخصهایی حاصل کسری است که صورت آن جمع کل متغیر مورد بررسی و مخرج آن جمعیت ساکن در یک محل خاص است.
سرانه مطالعه ایرانیان، میزان مطالعه مردم در طول یکسالِ معین است. این میزان میتواند بر حسب زمان یا تعداد عناوین کتاب مطالعه شده، باشد. همچنین مخرج کسر جمعیت ایران (یا در برخی موارد جمعیت باسواد) در سال مورد بررسی است.
آمار ۱۶ دقیقهای برای مطالعه در ایران
آخرین آمار از سرانه کتاب، توسط مرکز آمار ایران در سال ۹۹ ارائه شد. این گزارش در بررسی افراد ۱۵ ساله و بیشتر بهگونهای طراحی شده که نتایج به تفکیک همه استانها قابل ارایه باشد. در این آمارگیری به ۴۳ هزار و ٧٠٠ خانوار شهری و ١٨ هزار و ۸۶۰ خانوار روستایی و در کل به ۶۲ هزار و ۵۶۰ خانوار مراجعه شده و اطلاعات مرتبط با حوزه کتاب و نشریات، موسیقی، شبکههای اجتماعی، فعالیتهای ورزشی، تغذیه، سرمایه اجتماعی و … افراد ۱۵ ساله و بیشتر اخذ شده است.
در سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد ۱۵ ساله و بیشترِ با سواد در ماه به طور متوسط ٨ ساعت و ١٨ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است.در سال ١٣٩٩ سرانه مطالعه افراد ۱۵ ساله و بیشترِ با سواد در ماه به طور متوسط ٨ ساعت و ١٨ دقیقه برآورد شد که به عبارت دیگر ۱۶ دقیقه و ۳۶ ثانیه در روز بوده است. استانهای یزد با ۱۵ ساعت و ۱۶ دقیقه، قم با ۱۵ ساعت و ١٢ دقیقه و قزوین با ١٢ ساعت و ۵۸ دقیقه در ماه بیشترین و استانهای کرمانشاه با ٣ ساعت و ۴۰ دقیقه، کهگیلویه و بویر احمد با ٣ ساعت و ٢٢ دقیقه و بوشهر با ٢ ساعت و ۴۰ دقیقه در ماه کمترین سرانه مطالعه را در سال ١٣٩٩ داشتهاند.
کتابخانهها نقش مهمی در دسترسپذیر کردن کتاب برای مردم و در نتیجه بالا بردن سرانه کتابخوانی دارند. مهدی رمضانی ۲۶ آبان ۱۴۰۰ که در مسند معاون توسعه کتابخانهها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور بود و حال سرپرست نهاد کتابخانههای عمومی کشور شده، در برنامه صبحگاهی شبکه پنج سیما در پاسخ به پرسشی درباره پایین بودن سرانه مطالعه در ایران، گفت: گزارههای سرانه مطالعه و پیمایشهای این حوزه خیلی دقیق نیست. در دنیا این مساله توسط پارامتر و معیارهای ثابت بررسی میشود اما آمار دستگاههای مختلف مرتبط با این حوزه در کشور متفاوت است.
ممکن است بسیاری از ما گمان کنیم که غربیها کتابخوان هستند، در صورتی که هند بیشترین سرانه مطالعه را در سطح جهان دارد. تعداد تیراژ و تجدید چاپهای امروزی نشان میدهد در ایران کتاب مصرف میشود اما میزان مطالعه آن باید دقیقتر بررسی شود. ممکن است بسیاری از ما گمان کنیم که غربیها کتابخوان هستند، در صورتی که هند بیشترین سرانه مطالعه را در سطح جهان دارد. در کشور ما کتابهای کمک آموزشی، کودک و نوجوان و ادبیات عمومی بهصورت فصلی به فروش میرسند.